Nieuws en Trends


Antibiotica als oorzaak van doofheid

Peter Steyger kreeg als kind van veertien maanden een hersenvliesontsteking. Gelukkig redde antibiotica zijn leven, maar helaas leidde het ook tot ernstig verlies van zijn gehoor. Peter is nu wetenschappelijk onderzoeker aan het Oregon Hearing Research Center in de Verenigde Staten. Hij ontdekte hoe een bepaald soort antibiotica doofheid kan veroorzaken.

Het gaat om de zogeheten aminoglycosiden antibiotica. Deze medicijnen worden veel gebruikt bij kinderen met hersenvliesontsteking. De behandeling is effectief, maar er zijn ook bijwerkingen. Het kan de nieren aantasten en ook het gehoororgaan. De trilhaartjes in het slakkenhuis in het binnenoor sterven af en dit leidt tot ernstig gehoorverlies.

Deze bijwerking is al tientallen jaren bekend, maar het was onduidelijk hoe dit ontstaat. De trilhaartjes in het binnenoor zijn namelijk goed beschermd tegen schadelijke invloeden, onder meer door een labyrint van bloedvaatjes. Steyger ontdekte hoe het genoemde type antibiotica door deze bescherming heen kan breken en de haarcellen kan doden. Nu concentreren de onderzoekers zich op een oplossing voor dit probleem. Een mogelijkheid is gelijktijdig met de antibiotica een bepaalde stof toe te dienen die het oor beschermt. Steyger is hoopvol en zegt dat gehoorverlies als gevolg van deze medicijnen volledig is te voorkomen.

Tip: Neem eens kijkje op onze webpagina ‘Alles over uw gehoor’. Hier kunt u onder meer een reisje maken door het oor en ziet u hoe belangrijk de 20.000 trilhaartjes zijn voor het gehoor.

21 december 2011


// Terug naar overzicht